Hoe zorgen millennials en organisaties samen voor een inspirerende carrière? Hoe kom je erachter ‘wat jij wilt’? In deze serie artikelen een andere kijk op
Je wilt graag een baan die bij je past en waar je voldoening uit haalt. ’s Ochtends ga je met plezier op pad omdat je weet dat je die dag weer aan je droom werkt. Alleen merk je dat het binnen jouw bedrijf best lastig is aan je dromen te werken, en je hebt ook niet helemaal helder wat die droom nu precies is. Kortom, je komt met de welbekende vraag in aanraking: ‘Wat wil ik?’
Het helpt niet dat veel organisaties nog niet helemaal ingesteld zijn op die zoektocht van millennials, waardoor de juiste begeleiding of motivatie ontbreekt. Hoe zorgen organisaties en millennials samen voor een inspirerend carrière pad?
Waar wil je als millennials zijn over vijf jaar?
Weer een functioneringsgesprek met de onvermijdelijke vraag: waar wil je over 5 jaar zijn? In een tijd dat je minimaal 20 jaar bij hetzelfde bedrijf werkt, en zekerheid een belangrijke factor speelt, is dit een relevante vraag. Nu er net zo snel nieuwe banen ontstaan als dat ze verdwijnen is vijf jaar een heel lange periode om vooruit te kijken. De keuzes zijn breder, net zoals de studies die zijn gevolgd. Je dient het dus SLiM! aan te pakken want millennials vragen namelijk iets anders dan een lineair pad richting een management functie.
Hoe kom je wel tot een inspirerende carrière?
Millennials hebben andere dromen en vijf jaar is ver weg. Voldoening, bijdrage leveren en plezier spelen een belangrijke rol. Door de juiste vragen te stellen speel je optimaal in op die veranderde behoefte. En dit is voor zowel de millennial, als de organisatie van cruciaal belang.
Op deze manier kom je tot de kern bij een generatie die wordt aangesproken op zijn gedrag in een tijd van overvloed. Hierdoor hebben zij andere motieven dan alleen de snelste weg naar veel geld en door die verschuiving kunnen bedrijven en millennials elkaar versterken. Hiervoor is een duidelijk beeld van de weg vooruit belangrijker dan ooit en zij verlangen hier naar. Want onzekerheid speelt een grote rol in het ontstaan van de vraag.
Leer hun dromen kennen!
Ten eerste is het belangrijk samen te onderzoeken waar zij een Bijdrage kunnen leveren en ten tweede waar zij Energie van krijgen. Een vraag die hierbij heel nieuwe deuren opent is bijvoorbeeld ‘Waar raak je opgewonden van komende periode’? Hierdoor raak je de millennials precies daar waar een grote behoefte ligt: Ervaringen. Dit is niet meer de generatie van boeken lezen, diep studeren en theoretische kaders. Zij willen learning on the job, lean ontwikkelen en snel in de praktijk brengen. Veel meer uitproberen door te doen.
Een duidelijke missie doet wonderen.
Door de focus te verplaatsen naar waar hij of zij opgewonden van raakt komt er ruimte voor het verkennen van twee factoren die essentieel zijn voor het bepalen van de volgende richting en dat zijn de Missie en Identiteit. Hier gaan we komende tijd verder op in. Het zijn namelijk cruciale factoren voor millennials en de manier waarop zij een grote bijdrage kunnen leveren aan organisaties.
Dit helpt je deze generatie beter te begrijpen. Millennials vormen de transitie in een nieuwe grote verandering in de wereld. Dit zie je aan de ontwikkelingen rondom duurzaamheid, inclusiviteit, integriteit en andere maatschappelijke vraagstukken. De generatie hierna is nog veel standvastiger en duidelijker in wat zij niet tolereren, millennials kunnen bedrijven helpen zich hier op voor te bereiden en deze transitie te maken. Door samen de focus te verleggen naar bijdragen, missie vervullen, identiteit / karakter ontwikkelen en te focussen op talent.
Voor dit laatste helpt een boekje zoals Talent aan Zet. Het in kaart brengen van talenten is een goed startpunt nu je zoekt naar welke kant je op wilt en hoe je die zoektocht vorm geeft.