Storytelling is voor veel mensen net zo abstract als Blockchain, AI of Big Data.. De bestemming is niet duidelijk, want het begrip is te vaag. Het is een containerbegrip, en iedereen lijkt wel wat anders ermee te bedoelen. Het is dus niet gek dat ik steeds weer word geconfronteerd met de vraag:
“Hoe kan ik storytelling inzetten voor mijn academy?”
Daar ben ik deze vlogserie voor begonnen. Elke maand deel ik een les die jou kan helpen met het aanscherpen van je leer & ontwikkel verhaal. Hoe creëer, formuleer en deel je deze met je collega’s? En hoe ga je samen voor de groei van jouw organisatie?’
Op het moment dat je niet weet waar je naartoe groeit, ben je al op je bestemming.
In deze tweede video worden we iets praktischer en leg ik uit wat het hart is van een sterk verhaal. Want om de aandacht van mensen te krijgen, dien je ze te raken, te inspireren en zelfs aan te zetten tot actie. Dat is niet altijd gemakkelijk maar wel heel leuk. Ik vind echte verhalen over echte mensen altijd prachtig!
Storytelling is daarvoor een hele mooie methode die mensen aan boord kan brengen. Toch gebruiken we het niet altijd goed. We zijn snel geneigd meer in promotietaal te praten. Wij geloven dat je echter ook SLiM! mensen kunt raken.
Dit doe je door een wereld te beschrijven die normaal is. Daarbinnen leeft een mens. Dan verandert er iets in die omgeving waardoor die mens daarop moet reageren en uit zijn comfort-zone moet komen. Dan overwint hij dit dilemma en heeft hij iets moois geleerd. Maar plotseling…Hoe meer details en zintuigen je toevoegt aan het verhaal des te meer je verhalen tot leven komt en tot de verbeelding gaat spreken. En dat kun je ook inzetten om je academy meer opvallend in het licht te zetten.
Storytelling inspireert mensen tot actie
Ik zou het tof vinden als je ook daadwerkelijk aan de slag gaat met jou verhaal. Schroom niet om te reageren, vragen te stellen of jouw verhaal met mij te delen. Wellicht kan ik jou komend jaar helpen en aan gaan we samen aan de slag met jouw case!