Veel bedrijven hebben moeite met het helder uitleggen van wat doen en waarom. Ze zitten te dicht op hun product of dienst waardoor ze niet de taal van hun klant of gebruiker spreken.
Maar er is een manier om die taal te leren. En als je dat doet, kun je jouw publiek echt raken. Het is de snelste manier om je organisatie te doen groeien.
Ik heb het natuurlijk over storytelling. Een verhaal dat in helder Hollands uitlegt waar we waarom mee bezig zijn. Heb jij die pitch klaar? Kun jij dat zo delen? De meeste die ik spreek hebben dat helaas niet…
Een learning & development afdeling heeft net zo goed een visie nodig als een management team. Een die helpt met het uitleggen waarom we als organisatie naar een specifieke plek toe groeien. Een die strategische keuze’s onderbouwt en medewerkers permissie geeft om zichzelf te ontwikkelen. Een verhaal dat uitlegt waarom we die kostbare tijd moeten besteden aan iets wat niet altijd direct wat oplevert.
Groei is een gegeven, maar de richting waarin we groeien, is een keuze.
Zonder heldere visie dobberen we door naar waar toeval ons heen brengt. Helaas creëer je op die manier nooit de impact waar de meeste organisaties toch targets voor opstellen. Als jij bij een Academy werkt is het dus aan jou om mensen daarmee te helpen. Die visie deel je niet met feiten en bulletpoints. Die visie deel je met een sterk verhaal!
Maar hoe ontwikkel je die?
Daar ben ik deze serie voor begonnen. Elke maand deel ik een les die jou kan helpen met het aanscherpen van je leer & ontwikkel story. ‘Hoe creëer, formuleer en deel je deze met je collega’s? En hoe ga je samen voor groei?!’
In deze eerste video ga ik dieper in op de functie van een verhaal en vraag ik je om jouw verhaal ook met mij te delen. Ik zou het super tof vinden als je dat ook daadwerkelijk doet. Schroom niet om te reageren, vragen te stellen of jouw verhaal te delen. Misschien kan ik jou komend jaar helpen en aan gaan we samen aan de slag met jouw case!
Leuk? Let’s go!