Duurzame inzetbaarheid, de term wordt enorm veel gebruikt. Maar uit recent onderzoek blijkt dat het bij veel organisaties meer loze woorden dan daden zijn. Sterker nog, de duurzame inzetbaarheid loopt zelfs met best grote stappen terug bij bedrijven.
Waarom is duurzame inzetbaarheid belangrijk en wat is het eigenlijk? En welke 5 dingen bepalen of duurzame inzetbaarheid goed wordt uitgevoerd door je bedrijf?
De belangrijkste reden voor organisaties om bezig te gaan met duurzame inzetbaarheid
Is jouw organisatie toekomstbestendig? De overgang naar een circulaire 24 uur economie, de inzet van robots, de opkomst van kunstmatige intelligentie bieden een enorm potentieel. Zeker als je als organisatie hier de juiste invulling aan kan geven. Maar daar heb je wel goed gekwalificeerd personeel voor nodig. Systemen en techniek is mooi maar de mens kan het werkelijke verschil maken. Je dient daar je huidige strategie omheen te vormen. Sommige experts roepen al dat talenten het uitgangspunt zijn en dat de organisatie de resource is om dat talent te laten floreren, en niet andersom. Het talent in dienst van de organisatie is wellicht een verouderd concept
Duurzame inzetbaarheid, waar kijk je dan naar?
Wie is de professional die jij nu zoekt voor je organisatie en hoe pakt je organisatie dit aan? Organisaties hebben wel middelen maar kijken in de meeste gevallen te beperkt. De kunst is om zowel naar de mens, de persoon en zijn voorkeuren, interesses, waarden en persoonlijkheid te kijken, als ook naar zijn competenties en toegevoegde waarde bezien van het toekomstperspectief. Kortom, wat moet deze persoon kunnen? Wat dient de organisatie vervolgens te doen om de persoon op de juiste plek te krijgen en van daaruit voortdurend te ontwikkelen op zijn talent?
Veel bekende HR instrumenten werken niet meer!
Het bekende HR-instrumentarium voldoet niet meer om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Veel organisaties recruiten te beperkt met oog enkel op het huidige probleem en bereiden zich onvoldoende voor op de toekomst. Zo kan een transportbedrijf zoeken naar chauffeurs die een vrachtwagen van a naar b besturen met goederen. Over 5 jaar heb je de eerste drone-chauffeurs en over 10 jaar zijn er enkel nog maar zelf-rijdende vrachtwagens. Dit vergt andere competenties.
Er heeft een shift plaatsgevonden
Waar je als organisatie in verleden nog kon uitgaan van enkel de medewerkerstevredenheid, kwam daar na de recessie ook de behoefte aan bezielde medewerkers bij. Organisaties ontdekten dat juist deze medewerkers het stapje extra zetten als dit nodig is. Nu hebben we ook nog betrokkenheid nodig. Enerzijds van de organisatie naar hun talenten maar ook van het talent naar de organisatie. Hoe vind en verbind je nu de game-changers van de toekomst?
Waar geloven wij in?
Wij geloven heel erg dat als er goede sfeer is, een duidelijke koers gevaren wordt en je zorgt dat mensen fijn kunnen samenwerken, je meer bereikt. Dit betekent dat je vanuit hun natuurlijke voorkeuren, interesses, waarden en persoonlijkheid de baan zoekt die 100% hierbij past. Dit zorgt ervoor dat je talent waarschijnlijk èn beter samenwerkt, èn beter presteert, èn dat hij/ zij ook gelukkiger en meer betrokken is bij je organisatie. VIP24 helpt onze klanten om dat zelfinzicht en inzicht in hun rol in het team duidelijk te krijgen.
Wat betekent dit voor jou als professional?
Een professional kan het zich steeds minder goed permitteren om niet te leren. Een leven lang leren wordt volgens ons het nieuwe devies. Vernieuwing, in beweging zijn, flexibel meeveren met de veranderingen… maar wel vanuit jouw natuurlijke voorkeuren.
Wat betekent dit voor je organisatie?
Talenten worden steeds schaarser en men lijkt minder genegen om langdurig bij een organisatie te blijven. Het is een weerspiegeling van de maatschappij. Alles moet snel, leuk zijn en inwisselbaar zijn. Net alsof we recht hebben op een voorkeursbehandeling naar geluk. Wat kun je als organisatie daar nu mee?
Zorg in ieder geval voor een fijne omgeving, waarin de 5 elementen om de duurzame inzetbaarheid te vergroten, goed vertegenwoordigd zijn.
- Voer de dialoog met je talenten. Weet wat er in hun omgaat en wees oprecht geïnteresseerd in de mens achter de werknemer.
- Zorg voor voldoende mogelijkheden tot opleiding en verdieping en zorg dat persoonlijke ontwikkelingen op maat worden aangeboden
- Vergroot de participatie bij belangrijke elementen, die bijdragen aan succesvol realiseren van individuele en gezamenlijke ambities
- Vergroten de autonomie van medewerkers. Het oude hark-model en hiërarchisch aansturen van je personeel is wellicht niet meer de goede manier.
- Draag zorg voor relevante opleidingen, die de medewerker succesvoller en gelukkiger maken.
- En… doe wat je doet SLiM!: sympathiek, luisterend, inlevend en empowerend naar elkaar. Dit straalt direct positief op het imago van je organisatie, want mensen houden van inspirerende en mensgerichte organisaties.
Vooral millennials zijn kritisch en zoekend. Ze zijn vaak niet te paaien met mooie praatjes, geld en een auto. Ze zoeken naar zingeving, een gave organisatie die ook iets doet voor het groter geheel en die goed omgaat met zijn mensen. Bovenstaande 6 punten zijn dan een goed startpunt. Lees ook de blogs van Frank over de zoektocht van millennials en organisaties.
Wat is een leuke volgende stap voor jou?
Bel ons eens voor een vrijblijvend en inspirerend gesprek. We onderzoeken op dit moment de ambities van klanten en relaties en geven daarbij hele gave adviezen en tools weg, die je direct een stap vooruit helpen.
Want… als je sympathiek, luisterend, inlevend en empowerend bent naar anderen, voeg je werkelijk waarde toe als mens, talent en organisatie. En dat is echt SLiM!
Leef je dromen, werk met bezieling en benut je nr. 1 talenten!
Groetjes Wout