Page content

article content

Complimenten geven op het werk, waarom is dit toch zo moeilijk?

De zomervakantie staat voor de deur. Dé tijd dat jouw medewerker eens even afstand neemt van het werk en zichzelf de vraag stelt of hij zijn werk echt nog wel zo leuk vindt. Het is de hoogste tijd om complimenten te geven aan je medewerkers. Laat zien dat je ze waardeert.

Wat je aandacht geeft groeit

Dingen die goed gaan vinden we vanzelfsprekend. Gek genoeg besteden we er vaak minimaal aandacht aan. Dingen die fout gaan moeten opgelost worden. Vaak gaat daar logischerwijs aandacht naartoe. In de waan van de dag is er te weinig aandacht voor de mens achter de werknemer. Als werkgever doe je dit niet express. Vaak vergeet je het in de waan van de dag. Complimenten uitdelen schiet er daardoor nog wel eens bij in.

Wellicht ken je de uitdrukking van Aristoteles: ‘dat wat je aandacht geeft groeit’? Medewerkers krijgen vaak te horen krijgen wat ze niet goed doen. Juist structurele waardering voor wat ze wel goed doen, is super belangrijk voor werkgeluk! Dit werkgeluk zorgt voor betrokkenheid van een werknemer bij de organisatie. Help!

Het effect van een compliment

Complimenten geven doe je zoDoordat je als werkgever (manager, directeur) complimenten geeft aan je mensen, geef je terugkoppeling op waar hij of zij goed in is en zich voor inzet. Je stuurt hiermee op talent. Het levert een prettig moment op. Daardoor zie je ook vaak deze effecten:

  • Bevlogenheid bij de werknemer. Regelmatige positieve feedback zorgt voor plezier en energie, het versterkt te talenten.
  • Betrokkenheid van de werknemer bij de organisatie. Je geeft duidelijk aan wat je verwacht en waardeert. Hierdoor bouw je aan een vertrouwensrelatie. Een vertrouwensrelatie is een essentieel onderdeel voor betrokkenheid. Betrokken werknemers blijven langer bij een organisatie.

Aanwijzingen in het verkeer

Vaak wordt de strategie voor een afdeling of project in grote lijnen uitgezet. De doelen zijn duidelijk geformuleerd. Het proces is vaak veel vager. Vooral de manier waarop die doelen precies bereikt kunnen worden, is vaak diffuus.

Hierdoor gebeurt het regelmatig dat er veel gestuurd wordt op wat iemand níet moet doen. Een werkgever mag doelen dus  duidelijker formuleren. Wat wil je bereiken? Hóe wil je dit bereiken? Wat is de gewenste werkwijze? De werknemer krijgt hierdoor een duidelijke richting en een stappenplan hoe hij dit succesvol kan bereiken. Hierdoor ervaart men meer voldoening, tevredenheid, werkplezier, ontspanning, focus en efficiëntie. Bovendien wordt het geven van een compliment een stuk makkelijker!

Vergelijk het met het verkeer. Leg een weg neer zonder wegbewijzering en afspraken over voorrang etc, dan worden achteraf alleen berispingen en boetes uitgedeeld. Maak je duidelijke afspraken, wegbewijzeringen en -zeker niet op de laatste plaats- een duidelijke routebeschrijving, dan kan iedereen zelfstandig opereren, terwijl je aan de zijlijn attendeert op de aanwijzingen en positieve feedback geeft op de vorderingen.

Negatieve sturing

“Loop niet tegen die boom op! Loop ook niet tegen die boom op!”

 “Je hebt geen voorrang verleend”, zegt de politie. “Maar ik wist helemaal niet dat dat hier moest”.

Positieve sturing

“Volg deze weg en lees de aanwijzingen op de borden. Rechts heeft voorrang. Plaats van bestemming is het rode huis in Doelstad”

Van corrigeren naar complimenteren

Probeer eens van corrigeren naar complementeren te gaan. Je zult merken dat je als werkgever ook meer energie overhoudt. Dit geldt ook voor je werknemer. De volgende vier tips helpen je zeker:

  • WEGBEWIJZERING & VERKEERSREGELS. Spreek je verwachtingen duidelijk uit: zowel aangaande de doelen als de manier waarop de doelen behaald dienen te worden, het proces.
  • FOCUS OP TALENT. Wees concreet en relevant. En gebruik in je feedback altijd de talenten van de werknemer. Bekrachtig hem hierin. “Jij gaat deze klant vast blij maken! Hij houdt van tijdig opleveren en jij bent altijd heel nauwkeurig met de deadlines.
  • BE THE COACH. Dat wat je aandacht geeft, groeit. Deel complimenten uit tijdens het begeleiden en bijsturen. Benoem vorderingen en dat wat goed gaat. Stel ook coachvragen zoals: ‘Wat heb je nodig?’ en ‘Lukt het op deze manier?’
  • TURN AROUND FAILURE. Zorg voor een lerende organisatie. Bijvoorbeeld een vast onderdeel ‘tips & tops’ in overleg zodat je van elkaar leert, ook van missers. Benoem zaken die niet goed gaan op een constructieve manier. “Hoe is het gegaan? Hoe kan je dit anders doen? Welke talenten kan je hiervoor inzetten?”

Omdenken en complimenten

Het komt regelmatig voor: een werknemer heeft een deadline niet behaald. Je kunt hier gefrustreerd van raken. Vaak levert dit een weinig constructief gesprek op met de werknemer. Door de situatie meer te benaderen vanuit het natuurlijke talent en de persoonlijkheid van de werknemer, kan de situatie alsnog een positieve wending krijgen.

  • Werknemer: “ik heb de deadline niet gehaald die ik had afgesproken met klant X…”
  • Werkgever: “Je bent zo goed in het contact met klanten. Schep duidelijkheid over je voortgang. Nu de deadline niet is behaald: bel hem en stem de verwachtingen af en focus je op de relatie. Hou het lijntje kort”.

Met deze positieve benadering zal de werknemer zich eerder geroepen voelen verantwoordelijkheid te nemen en zal hij zich bovendien bekrachtigd voelen in zijn talent in plaats van zich terecht gewezen te voelen. Win-win dus! In de SLiM! show leren we mensen te verbinden en wat de kracht van positief taalgebruik op het gevoel van mensen. Gevoelens bepalen gedachten en je kwaliteit van leven en het bepaalt je mate waarin je in staat bent om anderen te beïnvloeden. Dus….

Deel uit die complimenten!

Met de zomervakantie voor de deur is het een goed moment om de aandacht te richten op de tevredenheid en betrokkenheid van de werknemers. Immers, de werknemer neemt deze tijd veelal om zich te beraden over zijn baan. Het is belangrijk dat je relatie goed is met je mensen. Constructieve en positieve feedback vormen hierbij een belangrijk onderdeel. Dus deel uit die complimenten! Je kunt hierin al veel bereiken door het werk goed voor te bereiden en te begeleiden. Denk aan die weg met verkeersborden die jij hebt neergezet!

Ben je benieuwd naar de talenten waar jij over beschikt als werkgever om de bewegwijzering goed uit te kunnen zetten voor je werknemers? Ga dan op zoek met een coach. Deze kan je vast helpen. Succes! Of… download ons boek over Leidinggeven aan talent >>

Tot de volgende blog

Tot de volgende blog. Deze gaat over ‘7 dingen die je vandaag al kunt verbeteren voor meer geluk op de werkvloer‘.

Fijne dag!

Hester

TALENT LAAT DE ORGANISATIE FLOREREN-IDENTITY WORKS

Comment Section

0 reacties op “Complimenten geven op het werk, waarom is dit toch zo moeilijk?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Hester Van Zoelen
Ik ben Hester van Zoelen, coach voor ondernemers en werknemers. Ik richt me op Talent Development, of Talent Ontwikkeling op zijn Nederlands. Opgeleid als Sociaal Psycholoog en gecertificeerd coach (NOBCO/ EIA en EQA). Mijn jarenlange ervaring in het bedrijfsleven draagt bij aan mijn visie en werkwijze.Ik wil de wereld gelukkiger maken door mensen te laten floreren in hun werk! Werk is ongelofelijk belangrijk voor de identiteit van mensen. Vaak zijn mensen geneigd zichzelf aan te passen aan hun werk. Dit draai ik graag om. Ik kijk welke werkcontext het beste aansluit bij iemands identiteit. Bij IdentityWorks breng ik mijn droom tot leven.Voor Innerspective blog ik elke 2e woensdag van de maand. Inspirerende blogs over werken vanuit jouw talent en creëeren van werkgeluk voor professionals. Bekeken vanuit het perspectief van jouw organisatie.
Phoenix WebsitePhoenix Website