Assertief Leiderschap: 7 Stappen voor Effectieve Communicatie zonder Conflict
03 december 2024 
1 min. leestijd

Assertief Leiderschap: 7 Stappen voor Effectieve Communicatie zonder Conflict

Hoe kun je assertief zijn en toch niet bot overkomen?

Als leider is het essentieel om duidelijk assertief te zijn, zonder bot over te komen. Het is zelfs een van de meest voorkomende paradoxen. In the heat of the fight gaat dit onbedoeld en soms expres wel eens fout.

Schade is groter als je het niet doet

De schade daarvan duurt langer om te herstellen. Dus hoe doe je dat op zo'n manier, zodat die mensen daarna ook nog graag samen werken realiseren van de gedeelde ambities?

Een goede, communicatieve aanpak kan je hierbij helpen. 🧠🔥

Onderzoek toont aan dat het brein emotioneel verhit kan raken door verkeerde communicatie. Dit kan leiden tot misverstanden en conflicten, wat de samenwerking belemmert en de prestaties negatief beïnvloedt. het duurt minimaal 15 minuten om het brein weer te bedaren en af te koelen.

Bot zijn voorkomen? Train je assertiviteit.

Wij geven onze directies altijd deze guidelines mee:

  1. Begin met het benoemen van de feiten: Wees objectief en beschrijf de situatie zonder oordeel.
  2. Geef je mening: Wees eerlijk over je standpunt, maar vermijd het gebruik van beladen of kwetsende taal.
  3. Benoem je gevoel en toon empathie.
  4. Geef anderen de kans om hun mening te uiten en wees bereid om naar hen te luisteren.
  5. Zoek naar gemeenschappelijke grond en identificeer gedeelde doelen en belangen om een basis voor samenwerking te creëren. Wat is de gezamenlijke ambitie?
  6. Stel concrete acties en plannen voor: Formuleer duidelijke stappen om het probleem aan te pakken en werk samen aan oplossingen.
  7. Definieer duidelijk de intentie en effect: het resultaat dat je samen nastreeft.

In mentor-sessies met directies gebruiken we deze benadering om leiders te helpen effectiever  te communiceren met elkaar. Door assertiviteit te combineren met empathie en respect, kunnen leiders een positieve en productieve werkcultuur creëren waarin mensen juist graag samenwerken aan hun gezamenlijke doelen.

Soms hoort er een verhitte discussie bij - dat is ook een vorm van passie...

Conclusie

Assertief communiceren is dus niet alleen een vaardigheid, maar ook een mindset die leiders helpt om effectief te navigeren in uitdagende situaties. Veel mensen zijn echter niet assertief en vermijden conflicten en komen daardoor niet krachtig over.

Wil je met je team samen werken aan bevorderen van een cultuur van open communicatie en samenwerking! Bel ons dan eens voor een strategisch gesprek.

Vind je dit leuke artikelen, schrijf je dan in voor onze Inspirazine, en ontvang praktische tips 1 x per 2 weken automatisch in je inbox.

Aanmelden kan hier>

#Leiderschap #Communicatie #Samenwerking #Mentoring #Effectiviteit 🚀👥

Over de schrijver
Wout Plevier focust zich al 27 jaar op Leiderschap. Via zijn mentoring-sessies leert hij ceo's, directeuren en directieteams om Amplitief leiderschap te ontwikkelen in veranderende omgevingen. Hij is expert in Amplitie & heeft hiervoor een aantal boeken, een leerportaal met 17 online trainingen leiderschap, een managementgame (Expeditie Amplitie) en een Spreekshow KERN! ontwikkelt. Hiermee bedient hij met veel inspiratie zijn klanten. Sinds 2020 interviewt hij leiders in zijn podcast Plevier & de Inspirerende Leiders. Inmiddels hebben ruim 170 ceo's, directieleden en kamerleden deelgenomen.
Reactie plaatsen