Werkt dienend leiderschap eigenlijk in deze tijd?

Waarom zijn dienende leiders op topniveau zo krachtig? In het nieuwste artikel duik ik dieper in de essentie van Servant Leadership oftewel Dienend Leiderschap en waarom het een onmisbaar instrument is voor CEO's en hoger leidinggevenden van deze tijd. Mooie aanvulling op je leiderschapsarsenaal. #ServantLeadership #DienendLeiderschap"

Servant Leadership: De kracht van dienend leiderschap op topniveau

In de huidige, complexe bedrijfswereld wordt vaak vergeten dat leiderschap niet alleen gaat over het sturen en bevelen, maar ook over dienen. In een wereld waar de ego’s iets groter kunnen zijn, lijkt dat soms een uitdaging. Ik kom gelukkig heel veel mooie leiders tegen in mijn podcast Plevier & de Inspirerende leiders >>

Dienende leiders, ofwel Servant Leadership, draait om het plaatsen van de behoeften van anderen vóór de eigen behoeften, en het ondersteunen van medewerkers om hun volledige potentieel te bereiken. Het draait dus om empathie, het goede voorbeeld geven, eigenaarschap geven en tonen, wederkerigheid op de lange termijn nastreven.

Eigenlijk is de hoogste waarde van dienende leiders,  naast realiseren van de organisatie-ambities op een ethisch juiste wijze (anders overleeft de organisatie niet), medewerkers helpen om te komen tot zelfrealisatie. 

Anders gezegd, je haalt het beste uit het kerntalent van je medewerkers en faciliteert hen om top samen te werken.

De Oorsprong van Servant Leadership

De term "Servant Leadership" werd voor het eerst geïntroduceerd door Robert K. Greenleaf in 1970. Hij geloofde dat leiders eerst dienaren moeten zijn, en pas daarna leiders. Het gaat hierbij om het creëren van een cultuur waarbij zorgen voor anderen centraal staat. Het bestaat dus al langer maar het duurt lang voordat het door iedereen omarmt wordt. 

Het betekent nog al wat: je dient jezelf min of meer als leider aan de kant te zetten voor het belang van anderen. Door hen te laten shinen in talent en samenwerking, excelleert je organisatie sneller naar top-prestaties. Dat betekent dus veel controle loslaten.

Drie Kernaspecten van Dienend Leiderschap op Topniveau:


Hoe pas je dienend leiderschap goed toe. Wij geven altijd deze drie ijkpunten mee om te starten. Het is een mind-set, een houding en ook vaardigheid, die ook door de leiders uit onze podcast continue wordt benadrukt.

Empathie & Luisteren: Dienende leiders tonen oprechte zorg voor hun teams. Ze luisteren actief naar de behoeften, zorgen en ambities van hun medewerkers en reageren daarop.

Persoonlijke Groei & Ontwikkeling: Zij zetten zich in voor de professionele en persoonlijke groei van elk individu binnen hun organisatie, en zorgen voor de middelen en kansen die nodig zijn voor hun ontwikkeling.

Gemeenschap & Samenwerking: Het bevorderen van een cultuur van samenwerking en gemeenschapsgevoel staat centraal. Iedereen wordt gezien en gewaardeerd, en hun inbreng wordt erkend.

Conclusies:

Mensen Eerst: het succes van een organisatie is direct gekoppeld aan het welzijn en de groei van haar mensen. Bedenk dus in wat je doet, hoe kan ik de invloed, autonomie en participatie van mensen daarin vergroten. Wat is dan vandaag mijn meest belangrijke taak?

Leiderschap is Tweerichtingsverkeer: door te dienen, ontvangen leiders ook. Een toegewijd team leidt tot betere resultaten en innovatie. Hoe komt dat? Omdat mensen zich dan vrijer voelen om ideeën te delen, fouten te mogen maken en dat wekt simpelweg creativiteit en energie op, om samen het te doen!

Authenticiteit Bouwt Vertrouwen: dienend leiderschap is authentiek leiderschap. Door oprecht te zorgen voor anderen, bouw je vertrouwen en loyaliteit op. Vertrouwen komt voort uit vier pijlers: consistente positieve acties en gedragingen, afspraak = afspraak mentaliteit, juiste inzet en timing van talenten en ervaring, concreet tot resultaten komen!

Verken dieper met ons

Wil je dieper ingaan op deze inzichten en hun toepassing in een leiderschapscontext? Download dan ons gratis ebook Amplitief leiderschap . Wil je een persoonlijk advies: boek een strategiegesprek. Ontdek hoe je als amplitief leider het beste uit je team kunt halen

Voor praktische tips die inspireren - 1 x 2 weken - kort en krachtig? Meld je aan voor de Inspirazine>>

Mijn vriendin Paula heeft alle eigenschappen van Servant Leadership op een rij gezet. Wil je ze ontvangen in een mooie infographic: stuur me een PB via info@innerspective.nl . Neem er dan 1 uit en focus deze week op goed toepassen van die vaardigheid.