Pitch met impact en versterk deze met jouw missie!
Je pitch is de ultieme kan in korte tijd uit te leggen waar jij voor staat en wat je voor iemand kunt betekenen. Als jouw eerste introductie kraakhelder is, neem je direct de leiding over een gesprek en kun je een scherpe match met de ander maken. Juist daarom is een pitch relevant voor zowel een young professional als voor een organisatie zelf.
Waarom wil je een relevante pitch geven?
Voor we de 4 elementen van een goede pitch doorlopen is het goed de vraag te stellen waarom je graag een goede pitch in elkaar wil zetten. Vooral omdat in de praktijk er vaak een negatieve associatie rondom een pitch hangt. Het zou een gelikt verkoop verhaal moeten zijn of een manier waarmee je in 30 seconden je jezelf dwars door de strot duwt.
Een echt goede pitch is juist een duidelijke en pakkende boodschap die je op ontspannen manier verteld waarbij je focust op wat je voor de ander kunt betekenen. En de manier om daar te komen is door je pitch juist persoonlijk te maken in taalgebruik, voorbeelden en redenen.
1. Een logische opening
- Je naam en iets opvallends in wat je doet dat relevantie heeft met het onderwerp
- Stel 2 vragen over een veel voorkomende probleem waar mensen tegen aan lopen en dat herkenbaar is bij je doelgroep: hoe kan het dat veel mensen angst hebben voor presenteren…. wat zijn drie dingen die helpen om iedereen tot een goede presentator te maken, die met zelfvertrouwen zijn verhaal doet?
- Geef de missie aan waar je voor gaat en geef alvast kort aan wat mensen gaan krijgen. Aan het einde van deze pitch weet je, kun je, doe je, raak je gestimuleerd om…
2. Deel de reden van je missie
Met je opening heb je een goede basis gelegd voor een korte verdieping waarmee jouw pitch super persoonlijk wordt. Dit is juist als je voor een organisatie extra belangrijk zodat een ander begrijpt waarom jouw bedrijf interessant is. Vaak is dit een beetje spannend omdat het persoonlijk wordt en dan is het goed jezelf in een ander te verplaatsen.
Hoe fijn is het wanneer je in een introductie direct begrijpt wat iemands persoonlijke drive is? Wanneer je in dit begrijpt dan weet je ook hoe fijn het is naar zo iemand te luisteren. Gebruik hier je ‘Waarom’ zodat iemand direct voelt hoe belangrijk een missie voor je is.
Bovendien wordt direct duidelijk hoe jij invulling geeft aan een missie. Zo kan het dat vijf mensen allemaal een verschillende invulling geven aan de missie “mensen helpen groeien”.
3. Gebruik een relevant voorbeeld
Je pitch wordt direct veel waardevoller als je een voorbeeld geeft van een vergelijkbare situatie. Hierbij hoef je niet op alle details in te gaan en slechts overeenkomsten te beschrijven van eerdere ervaringen die je hebt opgedaan. Hierdoor wordt je pitch persoonlijk en geef je direct een gevoel van ervaring af aan je gesprekspartner.
Het is natuurlijk belangrijk dat je voorbeelden gebruikt die aansluiten bij degene aan wie je pitcht en daarom helpt het als je een aantal voorbeelden uitwerkt van eerdere ervaringen.
4. Zorg dat je nooit wordt vergeten
Het geheim van een pitch is dat de ander aan jou denkt op het moment dat het relevant is. Een pitch is voor jou wat een etalage voor een winkel is en dit principe helpt je direct veel relaxter te worden in het pitchen van jezelf. Er ligt geen focus op overtuigen of directe verkoop van je dienst. Het enige wat er voor nodig is, is dat je ervoor zorgt dat je zelf ‘in peak-state’ bent, wanneer je voor de ander pitcht. Ook dien je zelf waarde toe te voegen aan de personen waarvoor je pitcht. We leren in de SLiM! show aan mensen om vooral eigen talenten zichtbaar te maken en te delen met hun omgeving. Maar altijd wel in verbinding en met een vervolgstap waar beiden mee verder komen.
Waar begin je?
Er zijn voorbeelden genoeg te vinden van een goede pitch en wat relevanter is voor jou is: Waar begin ik? Het beste advies wat ik daarin met je wil delen is door te oefenen met deze vier elementen. Door steeds je pitch te oefenen zul je merken dat je iets vergeet of juist iets zegt wat je niet wilt. Schrijf dit op en maakt dat het punt waar je morgen aan werkt.
Op deze manier integreer je jouw eigen pitch steeds beter en hierdoor wordt hij niet alleen steeds beter. Veel belangrijker is dat je steeds relaxter wordt in het introduceren van jezelf op een persoonlijke, relevante en onvergetelijke manier. En in een wereld waarin iedereen liever anderen kopieert en je wordt overspoeld met prikkels is dat een sublieme manier om boven de rest uit te steken.
Veel succes & plezier!